3 augustus 2015

Op weg naar....

....een gezond gewicht.

Het gevecht tegen de kilo's is al een jarenlange strijd. Ik heb in de afgelopen ruim 20 jaar meerdere pogingen gedaan om af te vallen en heb diverse diëten gedaan. EGA (Eerste Goudse Afvalclub), Sonja Bakker, Grip op Koolhydraten, PowerSlim enz. Alles hielp zolang ik het volhield, maar vaak kwam na een tijd de klad erin, zeker als ik even een week of twee weken geen resultaat boekte. Dan overheerste de gedachte "waarom zal ik streng doen als ik geen gram afval?" en tja...dan verviel ik weer in mijn oude eetpatroon, ging ik weer los en had ik moeite om weer in de juiste flow terecht te komen.

De laatste maanden ben ik weer erg met voeding bezig en ben ik een beetje zoekende naar een gezond en verantwoord eetpatroon. Ik kook graag en ben gek op het lezen van kookboeken. Daarnaast volg ik allerlei foodies en gezonde accounts op Instagram, volg ik eetblogs en lees ik natuurlijk ook artikelen in tijdschriften, maar zo langzamerhand zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat is nu eigenlijk gezond? Low carb high fat (koolhydraatbeperkt), high carb low fat (veel goede koolhydraten uit groente en fruit), vegetarisch, caloriebeperkt, suikervrij, clean eating, superfood? Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik geen dieet meer wil volgen, maar een gezond eetpatroon wil hebben dat uiteindelijk een gewoonte moet worden en dus ook vol te houden is.

Ik dacht dat ik de laatste maanden redelijk gezond at, maar afvallen gebeurde helaas niet. Hoewel ik weet dat het belangrijk is om goed voor je eigen lijf te zorgen en dus gezond te eten, is afvallen voor mij ook een reden om gezond te eten. Er moeten toch heel wat kilootjes verdwijnen om weer een gezond BMI te hebben.

In de vakantie heb ik een mail gestuurd aan Janneke van de Sportkeuken en afgelopen donderdag had ik de eerste afspraak met haar. Janneke geeft sporters voedingsadvies, kookt voor de Giant-Alpecin wielerploeg in de Tour de France en Vuelta en begeleidt mensen - zoals ik - die willen afvallen. Eric is al een paar keer bij haar geweest voor voedingsadvies (voor het wielrennen) met een positief resultaat en hij heeft me aangeraden om eens een afspraak met haar te maken.

Naar aanleiding van het dagboekje dat ik had bijgehouden in de dagen voorafgaande aan onze afspraak was de conclusie dat ik op zich best gezond at, maar dat ik (te) veel calorieën binnen krijg. De laatste tijd was ik toch ook wel weer veel aan het snoepen. Als afvallen dan niet lukt, berust ik er een beetje in en ga dan weer (meer) snoepen. Het zijn dan 'maar' een paar snoepjes per dag, maar uiteindelijk zijn al die snoepjes bij elkaar gewoon een zak per week.

Hoewel ik niet echt een voorstander ben van het tellen van calorieën (dan wordt eten een beetje een obsessie voor me) heeft Janneke me toch aangeraden om dat voorlopig te doen. Zo ben je je bewust van wat je binnenkrijgt. Daarnaast heeft ze me geadviseerd om minimaal drie keer per week geen koolhydraten zoals witte rijst, pasta, aardappels, quinoa, bulgur, kikkererwten enz. bij het avondeten te nemen en bij voorkeur 's avonds na het eten niks meer te eten. En....ik moet weer gaan bewegen. Ik was begin oktober begonnen met fietsen. De eerste twee maanden was ik heel enthousiast en ging ik meestal drie keer per week fietsen. Van december tot en met maart heb ik helemaal niet gefietst. Veel te koud in de wintermaanden. Terwijl Eric heel gedisciplineerd drie keer in de week ging fietsen....weer of geen weer. Daarna heb ik het weer opgepakt, maar ging ik vaker niet dan wel. Geen zin, geen tijd (of liever gezegd....geen tijd willen maken), te veel wind, slecht weer....ik had elke keer wel een excuus. Nu 'moet' ik minimaal twee keer per week fietsen, maar ik wil zelf drie keer per week aanhouden. Het hoeft niet per se fietsen te zijn, maar fietsen vind ik nu eenmaal leuker dan een bezoek aan de sportschool of een andere sport.

's Avonds heb ik maar meteen de eerste maaltijd zonder rijst/pasta genomen. De rest van het gezin at gewoon spaghetti bij de zelfgemaakte pastasaus, maar ik had 'spaghetti' van courgette gemaakt. Even kort roergebakken met een fijngesneden teentje knoflook en peper.

De volgende ochtend ben ik op de fiets gestapt en heb ik 22 km gefietst. En als je dan onderweg dit uitzicht hebt, dan weet je weer hoe mooi de omgeving is en dan geniet ik er ook echt van. Al was de tegenwind op de dijk iets minder fijn.

's Avonds at ik een bonensalade van sugar snaps en haricots verts met een warme dressing van sesamolie, sojasaus, knoflook en gember en wat gegrilde kip. Toen ik vandaag de informatie van de Janneke nog een keer doorlas, las ik dat ik maar 100 gram vlees mag. Eh....dit was iets meer.

Zaterdagavond aten we zoete aardappelfrites met een salade. Zoete aardappelfrites uit de oven is een van mijn favoriete gerechten.....of ik nu gezond moet eten of niet. Gekruid met zeezout, oregano en munt. Mmmm!

Gisterenochtend hebben Eric en ik samen gefietst. Toen ik opstapte, voelden m'n benen nog zwaar en had ik ook nog wat last van zadelpijn van de rit van vrijdag. Ik dacht dat het niks zou worden, maar we hebben toch 30 km gefietst in 1 uur en 19 minuten. Voor Eric - als geoefend fietser - een rustig trainingsrondje, maar voor mij op sommige stukken - vooral met wind tegen - hard werken.

Vanochtend zat ik om iets over half 8 op de fiets. Ik had slecht geslapen, lag al een uur wakker en bedacht dat ik er beter uit kon gaan om een stukje te fietsen. Snel een banaan gegeten en een glas water gedronken, zodat ik niet helemaal met een lege maag op de fiets hoefde te stappen. Ik fietste een kort rondje van 19 km en was 50 minuten later weer thuis.

Het was heerlijk om in alle vroegte te fietsen.

De eerste dagen was ik echt heel erg met eten bezig. Wat mag ik wel en wat mag ik niet? Of beter gezegd....wat is een verantwoorde keuze en wat niet? Nu, een paar dagen later, ben ik er meer aan gewend en speelt het niet de hele dag door m'n hoofd. Over twee weken heb ik een vervolgafspraak en ik ben benieuwd naar het resultaat.

PS: Bedankt voor de reacties op mijn vorige blogbericht. Het is fijn om weer te haken.

14 opmerkingen :

1. Sinds mijn man geen brood meer eet, geen aardappels en geen suiker....is hij leuk afgevallen en ook blijvend. Natuurlijk is daarbij bewegen ook heel belangrijk.
    Zelf loop ik zo'n 5 uur per dag (met de honden) en doe alles op de fiets.

1. Ik heb ook een tijd geen brood gegeten en ben nu weer zoekende naar lunchmaaltijden die niet al te hoog in calorieën zijn, maar wel voldoende verzadiging geven. Een gewone boterham geef ik weinig om, maar ik ben wel erg gek op zuurdesembrood. Wel gebakken door mijn broer die sinds een paar maanden een eigen bakkerij heeft en brood bakt zonder toevoegingen.

Verwijderen
  2. Diëten helpt inderdaad niet op de lange termijn. Ze zijn te heftig om lang vol te houden. Het aanpassen van 'levensstijl' helpt wel, omdat je dat op lange termijn wel kunt volhouden. Ik eet niet of nauwelijks suikers. Niet voor het gewicht, maar omdat suikers (vooral witte suiker) behoorlijk invloed hebben op je immuunsysteem. In het begin was het heel lastig, maar nu ik er vanaf ben voel ik me veel lekkerder. Meer energie ook! Hopelijk gaat het je lukken, zet hem op!

1. Ik heb inderdaad ook meer energie. Ik merk dat als ik veel slechte koolhydraten eet dat ik dan vaak moe ben. Nu heb ik daar veel minder last van.

Verwijderen
  3. Oh wat een herkenning in jouw blog. Vorige zomer ging bij mij de knop om, ik moest nodig wat kilo's kwijt, ik wilde ook een gezonde BMI. Ook een (race)fiets aangeschaft en 3x per week op de fiets... tot december. Door ook gezonder te eten, minder te snoepen ben ik toen bijna 15 kg afgevallen. In de winter heb ik ook niet gefietst en was mijn doel om niet aan te komen, dat is gelukt, nou ja bijna... 1 kg zit er na de vakantie weer bij. Nu wil ik nog 5 tot 8 kg kwijt, zodat ik inderdaad een gezonde BMI heb, maar het lukt mij op dit moment simpelweg niet.

Het fietsen doe ik nog minimaal 1x in de week, daarnaast tennis ik ook minimaal 1x per week....
    Maar het lukt mij niet die laatste kilo's kwijt te raken, ik hou te veel van lekker eten en snoepen op zijn tijd.
    Ik hoop binnenkort toch weer de motivatie te vinden.
    Groetjes,
    Barbara

1. Barbara, wat goed dat je 15kg bent afgevallen. De rest komt vast nog wel een keer. Ik vind het al knap dat het je lukt om op gewicht te blijven. Afvallen is op zich niet zo moeilijk, maar op gewicht blijven juist wel. Dat vind ik het moeilijkste van alles. Oh....en doorzetten is ook niet altijd makkelijk. Zeker niet als je op een plateau zit. Dan heb ik altijd moeite om gemotiveerd te blijven.

Verwijderen
  4. Ook voor mij is dit heel herkenbaar. Heb ook al van alles geprobeerd maar kom later zelfs weer meer aan. Ga nu weer meer sporten en beter opletten met wat ik eet.Ben benieuwd naar het resultaat van de ze afgelopen weken. Veel succes en blijf je dus volgen. Groetjes Rita.

1. Het blijft een strijd he? Ik hoop echt dat het mij dit keer wel lukt en dat ik het ook zo kan houden. Het gewichtsverlies gaat niet heel snel, maar ik weet dat het er ook niet heel snel is aangekomen. ;-) Ik hoop dat het jou ook gaat lukken met sporten en gezond eten. Succes!

Verwijderen
  5. Ik bewonder jouw inzet - en doorzettingsvermogen !!! Echt knap hoor !!!

Lieve groetjes, Tinne

1. Dankjewel voor je lieve opmerking, Tinne. Het is niet altijd makkelijk hoor, maar ik doe m'n best.

Verwijderen
  6. Wat een herkenning....ik moet heel wat kilo's kwijt maar wil geen dieet meer, want dat wordt voor mij een obsessie (ik ben in het verleden al bijna een keer doorgedraaid zoals ik het zelf noem) en daar heb ik geen zin in. Ik wil en ben al gezonder gaan eten, maar het is nog een heel zoektocht....De een zegt dit de ander dat en wat moet ik dan geloven ?!
    Bewegen is nog een ding bij mij. Heb een paar een poging gedaan om te wandelen, maar dat was geen succes. Last vd knie en constant verzuring in mijn scheenbeen/kuit.
    Iemand heeft mij nu geadviseerd om te gaan fietsen omdat dit minder belastend zou zijn....ik ga die raad maar eens op volgen, maar dan moet eerst de fiets uit het stof gehaald worden en naar de fietsenmaker brengen ;-)

Heel veel succes en mocht je nog goede tips hebben dan hoor ik het graag!

Groetjes Femke

1. Femke, ik herken ook wat jij zegt. Als eten een obsessie wordt, dan is het niet vol te houden. Dan ben je zo bezig met wat je allemaal niet mag, terwijl je eigenlijk moet focussen op die dingen die je wel mag. Als je met een dieet bezig bent, voelt het altijd alsof je bijna niks meer mag/kan eten. Ik probeer nu meer te genieten van de dingen die ik allemaal wel mag eten. Ik vind het nog wel lastig als de andere gezinsleden iets lekkers zitten te eten, dan denk ik "dat zou ik ook wel willen!". :-) Toch gun ik mezelf af en toe iets hoor. Zolang ik het niet elke dag of meerdere keren per dag doe, dan vind ik het goed.
      Ik heb ook wel gehoord/gelezen dat fietsen minder belastend is dan hardlopen. Geen idee of dat werkelijk zo is hoor. Ik vind het heerlijk om te fietsen en ben blij dat ik het weer heb opgepakt.

Verwijderen
  7. Hoi Ingrid! Je vorige blogpost heb ik met veel plezier bekeken en gelezen. Wat een mooie vakantiekiekjes van je familie. Ziet er supergezellig uit. De foto van het bankje met het babydekentje in wording vond ik ook prachtig. Ik snap je haakdip. En ach.... het komt wel weer. Zolang het niet 'moet', gaat het ineens weer borrelen en komen er ideeen. Je dekentje wordt in ieder geval mooi!
    En goed dat je zo met je gezondheid bezig bent. Je gaat je vast beter voelen, en die kilootjes zijn altijd mooi meegenomen :). Het eten ziet er in ieder geval wel superlekker uit!!
    Groetjes,
    Miriam
    't Bezige Bijtje

1. Dankjewel, Miriam. Het is fijn om weer te haken. Ik haak nog niet zo veel als dat ik voorheen deed, maar het belangrijkste is dat ik er weer plezier in heb.
      Ik voel me inderdaad beter nu ik gezonder eet en minder/niet snoep. De eerste kilo is eraf, maar ik heb nog veel kilo's te gaan. ;-)

Verwijderen

Bedankt voor je reactie! Thank you for your note!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...