12 mei 2016

Hej hej!

Het is alweer een week geleden dat we aan het eind van de dag terugkwamen van onze vakantie in Zweden. We zijn ruim 1,5 week weggeweest en wat hebben we ervan genoten.

We verbleven in de knusse stuga Lycka van Sweet Stuga Skåne. Toen we op zaterdag tegen 18.00 uur bij het huisje aankwamen, lag het er prachtig bij in de zon. Het ligt in de bossen vlakbij een meer. Het huis was echt een fijne uitvalsbasis om de omgeving te ontdekken.


De eerste dag hebben we rustig aan gedaan. Lekker uitslapen en na het ontbijt zijn we met z'n vieren naar het meer gelopen. Sanne was van tevoren een beetje sceptisch over deze vakantie ("wie gaat er nu naar Zweden op vakantie?!"), maar ze moest toegeven dat het toch wel heel erg mooi was. Ze heeft dan ook echt genoten van alles.


In de eerste week was het vooral bewolkt met af en toe een (hagel-, natte sneeuw- of regen)bui, maar ook zonnig en iets beter dan in Nederland. Het was prima weer om eropuit te trekken. We gingen o.a. naar Kullaberg, een mooi natuurreservaat aan de westkust.


We hebben ook gewandeld in Söderåsens nationalpark, een prachtig natuurgebied. We waren natuurlijk redelijk vroeg in het seizoen en dat kon je goed merken. Het was overal erg rustig. Tijdens onze wandeling zijn we maar vijf andere wandelaars tegengekomen. De bossen deden nog een beetje herfstachtig aan. Ik zou graag nog eens terugkomen in de zomer om te zien hoe de natuur er dan uit ziet.


In Zweden zijn er heel veel elanden en er is een kans dat je ze in het wild tegenkomt. We hebben wel een hert aan de rand van de tuin van ons huisje gezien, maar helaas geen eland(en). De meiden wilden heel graag elanden in het echt zien en dus zijn we op zondag naar Smålandet Markaryds Älgsafari geweest. We waren de eersten in het park en het eerste rondje in de auto hadden we alle elanden voor onszelf. Een aantal elanden lag lekker in het zonnetje in het bos, een aantal anderen was heel nieuwsgierig en eentje stak haar hoofd naar binnen. We hebben nog een tweede rondje gedaan, maar alle elanden waren lekker gaan liggen. We waren blij dat we de nodige foto's tijdens de eerste ronde hadden gemaakt.


We hadden ook onze racefietsen meegenomen. Eric had in de eerste week al twee keer gefietst, maar ik was er nog niet op uit geweest. Ik vond het prettig om met hem samen te gaan. Ten eerste heb ik niet een heel goed richtingsgevoel en ten tweede kun je daar een aantal kilometer rijden zonder iemand tegen te komen. Dat hoeft niet erg te zijn, want thuis fiets ik ook regelmatig alleen, maar dan ben je wat dichter bij de 'bewoonde wereld' en ken je de omgeving. Dat geeft me toch een iets comfortabeler gevoel. De omgeving daar is prachtig om per fiets te verkennen. Fietsen door de bossen over de glooiende wegen met af en toe een venijnig klimmetje.


We zijn ook naar de steden Kristianstad en Helsingborg geweest, waar we hebben gewinkeld, geluncht en wat van de stad hebben gezien.

Rådhus Helsingborg

Op de laatste dag hebben we nog een bezoekje aan Bosjökloster gebracht.


Ik had natuurlijk ook wat bolletjes wol, boeken en haak- en breinaalden meegenomen. 's Avonds bij de houtkachel breide ik een eenvoudige sjaal.


In de zon op de veranda begon ik aan een nieuw babydekentje.


We hebben een heerlijke vakantie gehad. Het was een goede mix van natuur, bezienswaardigheden en ontspannen.

Zaterdag 14 mei a.s. ga ik naar de boeklancering van Lisanne van Draad en Praat bij Echtstudio. Ze signeert haar eerste boek Haak je happy en ik ben heel erg benieuwd. Ga jij ook?

2 opmerkingen :

  1. Prachtige natuur op je vakantie kiekjes. Kan me voorstellen dat dit een heerlijke vakantie is geweest..................liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn jullie dochters alweer groot! Ik heb toevallig net je oude blog nog eens bekeken, toen werd Fleur 7...
    Prachtige foto's! Vrienden van ons zijn nu in Zweden, ben benieuwd met welke indrukken zij terug komen. Vast goede (-:
    Fijne vrijdag!
    Groetjes, Judith

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Thank you for your note!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...